Zmena v živote začína vďačnosťou

“Ak jediná modlitba, ktorú v živote poviete bude ĎAKUJEM, bude to úplne stačiť.” Eckhart Tolle

Som vďačný za každý nový deň. Za to, že vidím. Za to, že počujem. Za to, že cítim. Že vnímam, čo sa okolo mňa deje. Za to, že dokážem na to, čo sa v mojom živote deje, reagovať. Že mám strechu nad hlavou. Jedlo do úst. Som vďačný/á za rodinu. Za priateľov. A som vďačný/á aj za všetky životné lekcie, ktoré ma postretli. Pretože vďaka nim rastiem.

heart-1450302_640

Že banality? Možno pre niekoho a na prvý pohľad. Poznáte ľudí, ktorí sú neustále nespokojní so svojím životom? Ktorí sa neustále sťažujú na to čo im to zasa krutý život nadelil? Ktorí tvrdia, že nemajú byť vlastne za čo vďační? A ako je to s Vami? Uvedomujete si aj tie najrôznejšie každodenné drobnôstky a ste za ne vďační, alebo ich beriete ako samozrejmosť?

V mnohých prípadoch nevenujeme veciam, ľuďom a situáciám dostatočnú pozornosť. Svet sa akosi zrýchľuje. Plynie občas “rýchlosťou svetla”. “Predsa nemám čas neustále rozmýšľať nad tým, za čo všetko môžem byť vďačný! Je to strata času,” počul som nedávno z úst jedného pána.

Súhlasíte s ním? Alebo máte iný názor?

Častokrát si uvedomíme hodnotu toho čo v živote máme, až keď to stratíme. Pretože všetko berieme akosi automaticky. Nevieme ľudí, veci a situácie v našich životoch oceniť. Alebo si myslíme, že za zastavenie a vďaku stoja len “naozaj veľké a výnimočné momenty”. A pri naháňaní sa za veľkými vecami akosi zabúdame oceniť tie všedné, každodenné momenty, ktoré však vytvárajú celý náš život a vďaka nim smerujeme k tým veľkým a výnimočným.

Vďačnosť má v našich životoch obrovský význam. Iba s ňou môže byť náš život hodnotný a bohatý. Je prepojená s našim hlbokým vnútorným prežívaním. Následne ovplyvňuje naše myšlienkové pochody, pocity, správanie a tým aj výsledky v našom živote a to ako vlastne vyzerá.

Viete, čo sa s nami deje, keď sme vďační? Presúvame našu pozornosť z toho, čoho máme nedostatok, na to, čo v živote momentálne máme.

Preto človek ktorý cíti nefalšovanú vďačnosť, má našliapnuté na harmonický život.

Taký človek dokáže prijímať i dávať. A aj preto sú jeho dni popretkávané väčšou radosťou ako u “notorického hundroša”.

A ešte upozornenie priatelia, byť vďačný za to, čo človek momentálne má, neznamená uspokojiť sa s tým a nechcieť viac. Vďačnosť za to, čo máme, neznamená rezignáciu ambícií a cieľov dosiahnuť viac, ďalej a lepšie.

water-lily-1442497_640

Vďačnosť nie je iba o slovách. Je predovšetkým o Vašom pocite. Pri každom slove vďačnosti je dôležité precítiť ten POCIT vďaky. Vyjadrite pocit vďačnosti za konkrétnu vec, nie len tak všeobecne.

Keď napríklad preciťujete vďačnosť za Vášho partnera, nepovedzte si: “Som vďačný že mám partnera”. Buďte konkrétnejší: “Som vďačný za podporu, ktorú mi môj partner dáva. Za to, že ma vie vypočuť, že je skvelý otec pre naše deti…” Hocičo, čo sa Vám na partnerovi páči. Však je to úplne iný pocit? 🙂

Ak Vám lezie na nervy Vaša svokra / kolega / šéf / sused, aj tu môžete nájsť kúsok vďačnosti: ”Som vďačný/á za túto skúsenosť. Vďaka nej sa učím sebakontrole. Učím sa hodiť veci za hlavu a filtrovať prehnané negatívne vyjadrenia. Jednoducho si ich nepripúšťam.” Alebo: “Vďaka nej si uvedomujem aká/ý nechcem byť a čoho sa chcem vo svojom živote vyvarovať.”

Pochopiteľne, neznamená to, že budete bezhlavo všetko akceptovať alebo si neurčíte vo vzťahoch zdravé hranice. Sú situácie, keď je vhodné povedať “ďakujem za túto lekciu a dovidenia”.

Vďačnosť je základným kameňom pre šťastný život.

Psychológovia Michael McCollough zo Southern Methodist University v Dallase a Robert Emmons z University of California sa rozhodli urobiť experiment. Stovky dobrovoľných účastníkov rozdelili do troch skupín.

Každá si viedla denník. Prvá skupina si mala zapisovať denné udalosti len tak, bez špecifickej inštrukcie. Druhá skupina dostala za úlohu zapisovať si negatívne udalosti. Tretia skupina sa mala sústrediť na veci, za ktoré sú vďační.

Výsledkom bolo, že ľudia v skupine, ktorá si viedla tzv. Denník vďačnosti začali uvádzať, že cítia viac optimizmu, energie, entuziazmu, odhodlania zvládať prekážky.

Navyše sa znížili ich pocity smútku, depresie, stresu. Boli viac naklonení pomáhať iným ľuďom a dosahovali väčšie pokroky pri dosahovaní svojich osobných cieľov.

Neviete kedy začať s vďačnosťou? Začnite TERAZ: Jednoducho začnite tým, že budete teraz vďační za to čo momentálne máte.

Jednoduchý tip: Ak neviete za čo byť momentálne vďační, skúste jednoduché cvičenie: predstavte si, že by ste prišli o niektoré z vecí, ktoré v živote máte. Uvidíte, aká vlna vďačnosti Vás zrazu zaplaví.

A zrazu Vám sami od seba prídu na myseľ ďalšie a ďalšie veci, za ktoré ste vďační, že ich máte alebo zažívate. Ak sa naučíte spoznať silu vďačnosti a budete ju denne cielene a neskôr aj prirodzene používať, Váš život sa dokáže zmeniť výrazne k lepšiemu.

Založte si “zošiť vďačnosti”. Mám ho aj ja a ľudia v mojom tíme. Nevedia si ho vynachváliť. Zapíšte si každý večer pred spaním aspoň 3 veci, za ktoré ste v ten deň vďační.

Môže ísť o úsmev, ktorý Vám daroval okoloidúci na ulici. Alebo o dobrú správu či dokončený projekt. A po čase zistíte, že budete mať problém vybrať iba tri skvelé veci z každého dňa. Že bez mihnutia oka napíšete každý deň 10 aj 15. 🙂

A – podľa zákona príťažlivosti – začnete do svojho života priťahovať viac rovnakého.

Takže ak ste vďační, do Vášho života bude prúdiť ešte väčšie množstvo vecí, za ktoré budete môcť byť vďační. 🙂

PS1: Povedzte si teraz, v tejto chvíli 3 veci, za ktoré ste naozaj vďační. Pocítite okamžitý prílev energie. Ak si myslíte, že by článok pomohol aj Vašim blízkym a priateľom, zdieľajte ho a podporte lajkom.

S úctou k Vašej jedinečnosti, Andy Winson

Zdroj: http://www.andywinson.sk